هدف نشستهای اندیشه های راهبردی که دو جلسه قبلی آن با موضوع «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» و «عدالت» برگزار شده است، ایجاد فضایی علمی و تخصصی برای تضارب آرا و اندیشه ها در جهت ایجاد گفتمان علمی و کاربردی و تصمیم سازی درباره موضوعات راهبردی و مورد نیاز کشور است.
در این نشست چهار ساعته صاحب نظرانی که مقالات و پژوهش های آنان از میان 188 مقاله رسیده به دبیرخانه نشست به عنوان آثار برتر شناخته شده، به بیان دیدگاه ها و طرح نظریات خود پرداختند. یکی از سخنرانان این نشست دکتر فائزه عظیم زاده اردبیلی، معاون پژوهشی پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع) بود که اکنون در گفتگویی با وی اهم مباحث مطرح شده در این نشست و نظرات و دیدگاه های وی در این ارتباط بررسی می شود.
*خانم دکتر! در ابتدا بفرمائید که افراد شرکت کننده و سخنرانان در این نشست چگونه انتخاب شده بودند؟
**سومین نشست اندیشه های راهبردی در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه 14 دی ماه برگزار شد. از قبل به مجموعه ای از صاحب نظران و اندیشمندانی که در عرصه مسائل زنان کار کرده بودند سفارش مقاله داده شده بود و آنها مقالات خودشان را به دبیرخانه همایش ارسال کرده بودند که طبق گزارشی که دبیر این دبیرخانه اعلام کرد189 مقاله به دبیرخانه نشست راهبردی وارد شد و بعد از بررسی سه مرحله ارزیابی افزون بر 30 مقاله در مجموعه مقالات به چاپ رسید و از میان این مقالات 10 مقاله به عنوان مقالات برگزیده و منتخب و دارای ارائه راهبردی، برای ارائه در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی انتخاب و به افراد صاحب مقاله ابلاغ شد.
محور مقالات پیرامون مباحثی از قبیل رسالت مادری و بحثهایی پیرامون بررسی کنوانسیون و فمینیسم در ارتباط با آسیب شناسی مسائل زنان و خانواده در نظام حقوقی ایران و غرب و همچنین مسأله اشتغال زنان و خانواده و نقش محوری زنان و مسائلی از این قبیل بود.
*از دیدگاه خودتان مروری بر فرمایشات مقام معظم رهبری داشته باشید، ایشان در این نشست بر چه مواردی تأکید داشتند؟
**در این نشست راهبردی، حضرت آیة ا... خامنه ای مقام معظم رهبری به نکات بسیار شاخصی در حوزه مسائل زنان اشاره فرمودند و با توجه به آیات کریمه قرآنی فرمودند که هیچ فرق و تمایزی میان جنس زن و جنس مرد در هویت انسانی شان وجود ندارد و زن و مرد از تمامی شؤون انسانی کامل برخوردار هستند.
ایشان با قرائت آیه 35 سوره احزاب اشاره فرمودند و گفتند که صفت و معیار بزرگ انسانی را این آیه شریفه مطرح می کند که ابتدائا از «اسلام» آغاز و آخرین صفتی که در این آیه آمده «ذکر» است که حضرت آقا فرمودند: 10 معیار میان اسلام و ذکر وجود دارد، یعنی در حقیقت شعور، فکر و معرفت انسانی و تعاملات بشری در این آیه 10 صفت نهفته است و زن و مرد در تمامی این معیارها با هم برابر هستند. در این راستا میان زن و مرد هیچ تفاوتی نیست و آنچه در قرآن کریم مسجود فرشتگان و مورد کرامت و تعالی قرار گرفته انسانیت انسان است و حتی اشاره کردند که در دیالوگ های غربی ممکن است کلمه Human آمده باشد که واژه Man به معنای مرد است و یا ممکن است کلمه مردم از مرد گرفته شده باشد و یا در لسان عرب نیز همین طور، ولی اینها هیچ کدام مصداقی برای جنس مرد نیست، بلکه به خاطر سازو کارهای ادبی است که در این زبانها وجود داشته است. این اصطلاحات واژه انسان و آدم را بدون توجه به مسأله جنسیت تداعی می کند و در حقیقت در قرآن کریم هم همین ویژگی وجود دارد، یعنی در حقیقت انسان مورد عنایت خداوند و کرامت و درجه خلیفة اللهی می رسد.
در قسمت دیگری از فرازهای سخنان رهبری اشاره فرمودند به اینکه من شخصا به عنوان فردی که در جامعه شاهد ظهور و حضور زنان هستم، نه تنها مخالف با حضور همه جانبه زنان در جامعه نیستم، بلکه صد در صد موافقم، زیرا حضرت امام(ره) اولین کسی بودند که به وضوح دریافتند که نباید زنان را در جامعه نادیده گرفت. نصف جامعه زنان هستند و اگر در جامعه زنان نادیده گرفته شوند، جامعه نمی تواند به اهداف خودش نائل شود.
بعد در ادامه سخنان ایشان به دوران دفاع مقدس اشاره فرمودند و گفتند اگر زنان در جبهه نبودند و پشتیبانی نمی کردند، وقتی فرزندانشان یکی پس از دیگری به شهادت می رسد اگر جزع و فزع می کردند و نظام را تحت فشار قرار می دادند، یقینا مادران دیگر فرزندان خود را به جبهه ها نمی فرستادند، اما مادران شهدا با روی گشاده برای حفظ دین و اسلام به استقبال شهادت فرزندانشان رفتند و حتی در پیروزی انقلاب اسلامی هم حضور زنان آنقدر گسترده بود که در حقیقت دشمن را به زانو درآورد. ایشان به برخی از استان ها مثل استان خراسان اشاره کردند که زنان اولین راهپیمایی های مخالفت با نظام طاغوت را آرایش کردند و در خیابانها ابراز مخالفت کردند.
*نظر رهبر انقلاب پیرامون حضور زنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی را چگونه ارزیابی می کنید؟
** ایشان به حضور سیاسی و اجتماعی زنان تأکید کردند و حتی فرمودند من با اشتغال زنان نه تنها مخالفتی ندارم، بلکه اشتغال زنان در جامعه ضروری است اما باید دو اصل را در نظر بگیریم؛ یکی مسأله رعایت محرم و نامحرمی و عدم اختلاط زن و مرد در محیط های کاری و نکته دیگر این است که زنان به گونه ای مدیریت و مسأله اشتغال خود را سامان دهی کنند که هم به وظایف مادری و خانه داری و هم به مسائل اشتغال خودشان برسند.
از نکات دیگری که اشاره فرمودند، تولید نسل آگاه و بصیر است و فرمودند که ما وظیفه داریم و نسل شیعه و مسلمان نباید در جامعه رو به کاهش باشد و در حقیقت با یک تدبیر مادران فهمیم، فرزندان خوبی را تربیت کنند و به مکتب غربی فمینیسم اشاره کردند که در جهت اضمحلال خانواده قدم برداشته و در پی نابودی خانواده است واشاره فرمودند که فمینیسم اول در حق زنان این خیانت را مرتکب شده است و حق زنان را نادیده گرفته و زنان را جز به عنوان ابزار شهوت رانی و لذت جویی بیشتر در قبال مردان نمی بیند. دومین خیانت فمینیسم به جامعه، تشکیل خانواده است که در حق کودک و نهاد خانواده بزرگ ترین ظلم را روا کردند.
ایشان اشاره هایی به حقوق کودکان و مسأله حضور همه جانبه زنان در عرصه های علمی فرمودند و بعد هم اظهار کردند: من خرسندم در این نشست که ویژه زنان و خانواده بود بانوان فرهیخته و اهل قلم آرای خود را ارائه دادند که از ارزش بسیار بالایی برخوردار بود و بعد این عبارت را فرمودند که من این مجلس را بسیار مفید دیدم و سطح مقالات از متوسط بسیار بالاتر و بسیار خوب بود و ما می توانیم این را به عنوان سرآغاز یک حرکت بزرگ برای ارائه الگوی عملیاتی برای عملکرد زنان و خانواده قرار دهیم.
مراکز، استادان و صاحب نظران بیایند و الگوی مناسب خانواده متعالی و جامعه را طراحی کنند. همچنین ایشان به این نکته مهم اشاره کردند، بعد از نشست سوم راهبردی نباید مسأله زنان و خانواده مسکوت باقی بماند و توصیه کردند از طریق برنامه های دیگر این حرکتی که آغاز شده استمرار بخشیده شود تا ان شاء ا... آثار مثبتش به جامعه بر گردد.
*مقاله ارائه شده شما در چه موضوعی بود و اهم مطالب خود را بیان کنید؟
** بنده ثمره بیش از بیست سال مطالعه و تحقیق خودم را به دبیرخانه نشست راهبردی فرستادم. بحمدا... چند روز قبل از این نشست هم موفق به أخذ نشان ملی مهر از دست رئیس جمهور به عنوان بانوی نمونه و نخبه پژوهشی در معرفی الگوی زن مسلمان در داخل کشور و عرصه تعاملات بین المللی شدم.
مقاله ام در این همایش تحت عنوان تقابل فمینیسم و کاردکردهای خانواده بود که در این مقاله به کارکردهای جامعه شناسانه خانواده از قبیل حمایت عاطفی؛ تأمین امنیت روانی و تأمین امنیت اقتصادی، جامعه پذیری کودکان، نهاد خانواده به عنوان پایگاه تثبیت هویت اجتماعی اشاره کردم که آموزه های دینی ما هم به این مسأله توجه دارند، اما متأسفانه فمینیستها در حال تخریب تمامی این کارکردها هستند؛ از آن جمله با ترویج روابط آزاد جنسی، ترویج پدیده پورنوگرافی (هرزه انگاری اخلاقی)، ترویج انقلاب جنسی و برداشتن مرزهای عصمت و تقوا و شکستن مرزهای رفتاری خانوادگی خیانت مرد به زن و زن به مرد و ترویج پدیده سقط جنین و با توجه به انگاره های ذهنی اومانیسم تیشه به ریشه خانواده می زنند و امروز در غرب شاهد تولد کودکان نامشروعی هستیم که ناشی از این روابط آزاد و بی بند و باری اخلاقی و بی عفتی هستند که در نهایت این کودکان در خیابانها رها می شوند و هرگز علقه و عاطفه ای نسبت به والدین خود و جامعه نخواهند داشت. انتظاری نمی رود که این کودکان خیابانی نقش حامی از والدین خودشان و جامعه ایفا کنند.
*شما چه راهکارهایی را برای مبارزه با این معضلات ارائه می کنید؟
**چندین راهبرد را در انتهای مقاله خودم ارائه کردم که از آن جمله جلوگیری از پدیده طلاق عاطفی در خانواده ها، توجه و نهادینه سازی پدیده ازدواج سالم و با سهولت در جامعه و همچنین تشکیل یک بنیاد و یا سازمان مرکزی که متشکل از مجموعه ای از قوای سه گانه، سازمان ها و وزارتخانه ها زیر نظر مقام معظم رهبری در ساماندهی سیستمی و جامع مسائل زنان و خانواده که در این صورت با تشکیل این سازمان و این بنیاد مرکزی همه ارگانها و سازمانها می توانند بخشی از وظایف این مجموعه را متکفل شوند تا به صورت سیستمی مسائل زنان و خانواده در جامعه حل شود و بدین صورت ما از انجام کارهای موازی و تکراری در حوزه زنان و خانواده جلوگیری کنیم.
پیشنهاد دیگرم تشکیل دانشگاه های زنان و به دور از اختلاط زن و مرد بود. دانشگاه هایی ویژه زنان و دختران تأسیس شود و ترویج شود تا آن دسته از بانوانی که مایل هستند در فضاهای غیر مختلط ادامه تحصیل دهند، زمینه حضور علمی شان مهیا شود. همچنین طراحی و ساماندهی پدیده مسکن و ازدواج جوانان به ویژه در سنین دانشجویی هم از راهکارهای خوب و مناسب برای حل این آسیب هاست، اگر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش در متون آموزشی و در کتابهای درسی و وزارت مسکن و هیأت دولت در سازوکارهای اجرایی بتوانند این معضل را حل کنند و با بالا رفتن ازدواجهای بصیر و آگاهانه از ثبت طلاق در جامعه می توانیم جلوگیری کنیم. در این صورت یک خانواده سالم جامعه سالم را رقم خواهد زد که زمینه ساز ظهور حضرت حجت(عج) هم می باشد.
*اکنون ما با این الگویی که شما مطرح کردید، چقدر فاصله داریم و باید چه کارهایی انجام داد؟
**جامعه اسلامی باید بتواند یک الگوی متعالی خانواده و سبک زندگی و استفاده از امکانات و نیازهای اجتماعی را تبیین کند تا نسل خودآگاه با داشتن معیارها و ملاک های الگوی شاخص یک زندگی خوبی را بتواند برای آینده ایران اسلامی رقم بزند. قطعا با این الگوهای شاخص و ایده آل فاصله داریم و باید حرکت کنیم. یکی از صحبتهای رهبری در این مسأله خلاصه شد، ایشان فرمودند: سی و دو سال، سن جوانی است. از انقلاب اسلامی سی و دو سال می گذرد، یعنی کشور ما یک کشوری است که هنوز عمرش جوان است نباید انتظار داشته باشیم که همان پیشرفتهایی که در یک کشور میانسال و کهنسال انجام شده در ایران سی و دو ساله انجام شده باشد.
ما به اندازه سی و دو سال تلاش و حرکت کردیم تا الگوهای مناسب را به جامعه نشان دهیم، ولی هنوز در ابتدا راه هستیم و راه زیادی را در پیش داریم، جامعه صاحب نظران و اهل قلم و اندیشمندان مؤظف هستند این کار را از دوش خود بر زمین بگذارند و قلم ها را به دست بگیرند و نظریه پردازی کنند تا اینکه الگوهای مختلف چه الگوی لباس، سبک زندگی، تعاملات، ازدواج، معیار روابط زناشویی، الگو برای تربیت فرزند، الگو برای تعاملات با سایر جوامع و فرهنگها ساماندهی و بهینه طراحی شود تا بتواند ان شاء ا... ایران اسلامی را به عنوان أم القرای کشورهای اسلامی به جهان بشریت معرفی کند. ما هنوز در رسیدن به یک خانواده ایده ال فراز و نشیبهای زیادی داریم فراموش نکنیم دنیای غرب تمامی رسانه ها و شبکه های تلویزیونی، ماهواره ای و اینترنتی خود را به دست گرفته برای اینکه بتواند خانواده مسلمان را مورد اضمحلال دینی قرار دهد زیرا هدف آنها خانواده ستیزی، خانواده گریزی و در نهایت دین زدایی است و اگر بتوانند نهاد خانواده را مضمحل کنند نهاد دین را در جامعه مضمحل کرده و باورهای دینی را از بین می برند و به یک جامعه سکولار فاقد باورهای دینی می رسند.
ما باید در تقابل و دفاع از ارزشها در برابر دشمن قداره کش دو سویه تلاش کنیم؛ هم برای ارائه الگوهای مناسب و هم برای تجهیز نیروها؛ زیرا آنها در پی این هستند که جوانهای ما را به یک بی هویتی دینی برسانند و الگوهای غربی را برای آنها دیکته کنند. امروز الگوی غربی برای از بین بردن نسل است، امروز الگوی غربی عرضه کردن ابزارهای مادی و ابراز روابط آزاد جنسی است، اگر بتوانیم به تولید و تکثیر نسل مسلمان در فضای خانواده با یک تربیت اصولی و با ساماندهی رفتارهای اجتماعی حرکت کنیم، در حقیقت توطئه دشمن را خنثی کردیم.
دشمن در ایران اسلامی شعار فرزند کمتر زندگی بهتر را ارائه کرد، برای اینکه نسل ایرانی به نسل پیر و در نهایت از نظر هویت دینی به انقراض برساند. اما مادران تحصیلکرده، آگاه و متدین باید هوشیار باشند تا فرزندان خوب و شایسته بیاورند و تربیت کنند تا ان شاء ا... از توطئه ای که غرب برای ما طراحی کرده جلوگیری کنند. حضرت آقا فرمودند، ایران اسلامی باید 150 میلیون نفر جمعیت داشته باشد، ما در این آمار از نظر تولید نسل عقب هستیم سازو کارهای حقوقی، بیمه زنان، اشتغال امنیت زنان در دوره بارداری و پس از آن باید در نظام کار تأمین شود تا ان شاء ا... زنان علاوه بر حضور در اجتماع بتوانند به فرزندان خودشان هم رسیدگی کنند و اشتغال عامل جلوگیری از تولید نسل نباشد.
امروز در برابر این کاهش تزاید نسل همه ما مسؤول هستیم و باید تلاش کنیم نسل سالم به دور از باورهای منفی تربیت کنیم و این وظیفه دولت، سازمانها و ارگانها و نهادهای حمایتی برای فراهم کردن سازوکارهای مادی و اجتماعی و مراجع و علما برای صدور فتاوا است تا خانواده های ایرانی بتوانند به راحتی به امر فرزندپروری و تربیت فرزند و اشتغال توجه داشته باشند. ایران باید به سوی توسعه انسانی، علمی، دینی و فناوری حرکت کند تا جامعه آماده برای ظهور حضرت صاحب(عج) را مهیا کند.



نظر شما